Aktualności

Węzeł z zielonym przystankiem

 Na węźle przesiadkowym w al. św. Jana Pawła II powstanie pierwszy w Toruniu „zielony przystanek”. Takie rozwiązanie nie tylko uprzyjemni oczekiwanie pasażerom i da im jeszcze większą ochronę przed słońcem, ale także wpłynie na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego.

Zielony przystanek stanie na zintegrowanym, autobusowo-tramwajowym węźle przesiadkowym pomiędzy pasami ruchu. Obydwie wiaty przystankowe zostaną na całej długości obsadzone szybko przyrastającymi pnączami. Dodatkowa - poza planowanymi nasadzeniami drzew i krzewów, urządzeniem trawników i zielonego torowiska - zieleń będzie pełniła nie tylko funkcję estetyczną, ale dawała ochronę przez promieniami słonecznymi i pochłaniała zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy.

Wstępna koncepcja jest już opracowana, a obecnie trwają prace nad uszczegółowieniem rozwiązań, które mogą zostać zastosowane.

Zielone przystanki funkcjonują np. na Wyspach Brytyjskich, w USA, Holandii i krajach skandynawskich. Porośnięte wiaty nie tylko oczyszczają powietrze i w upalne dni oczekującym pasażerom dają kojący cień, ale też zwiększają retencję. Ponadto poprawiają miejską estetykę.

„Zielony przystanek”, który powstanie na węźle przesiadkowym, będzie pierwszym takim miejscem w Toruniu. Doskonale się tam sprawdzi - węzeł przesiadkowy został drobiazgowo zaplanowany w kwestii organizacji ruchu, w sferze funkcjonalnej oraz wizualnej. Będzie wygodny i bezpieczny, przyjazny dla osób niepełnosprawnych i seniorów.

Platforma przesiadkowa na węźle będzie miała ok. 75 m długości i 3,55 m szerokości od tylnej ściany wiaty do krawędzi peronu. Przy natężeniu ruchu, jaki odbywa się w tym rejonie, są to wymiary zapewniające komfort pasażerom oczekującym na autobus czy tramwaj oraz przemieszczającym się w obrębie przystanku. Na całej długości na platformie zostanie wybudowana wiata dla pasażerów, która będzie wyposażona w przyciemniony dach, tak, by zwiększyć ochronę przed promieniami słonecznymi. Właśnie ten obszar stanie się „zielonym przystankiem”.

Taki przystanek to więcej zieleni w pasie drogowym, obniżenie temperatury w upalne dni, lepszy mikroklimat, więcej tlenu i czystsze powietrze, lepsze samopoczucie pasażerów oraz piękniejsze miasto.