Aktualności

Biletomaty, zdroje i zielony przystanek, czyli nowa odsłona pl. Rapackiego

Już za kilka dni, na zintegrowanym węźle przesiadkowym na al. św. Jana Pawła II, staną pierwsze w Toruniu stacjonarne biletomaty. To kolejne po poidełkach urządzenia, które ułatwią podróżowanie komunikacją miejską.

Nowoczesne biletomaty staną na obu platformach węzła przesiadkowego. W urządzeniach będzie można kupić wszystkie rodzaje biletów MZK. Płatności będzie można dokonywać  zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Dotykowy ekran o rozdzielczości 15'' zapewni wygodę i komfort użytkowania.


Będą to pierwsze stacjonarne biletomaty w Toruniu. Koszt zakupu wraz z montażem to ok. 214,3 tys. zł. Wykonawcą jest Mera Systemy sp. z o.o.


Przypomnijmy, że na początku tygodnia na platformach przystankowych stanęły poidełka, czyli uliczne zdroje wody pitnej. Mogą z nich skorzystać nie tylko spragnieni pasażerowie czy przechodnie, ale także towarzyszące im zwierzęta.  Poidełko ma bowiem na dole osobny kranik.

 

Biletomaty i poidełka to ostatnie elementy wyposażenia zainstalowane na nowym węźle przesiadkowym wybudowanym w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”.

Projekt był współfinansowany ze środków EFRR w ramach Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Prace budowlane rozpoczęły się w maju 2019 roku, a ich zakres objął przebudowę istniejących torowisk tramwajowych, zlokalizowanych wzdłuż kilku ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwona Droga. Powstał tu zintegrowany węzeł przesiadkowy, który połączył transport autobusowy z tramwajowym. Wybudowano także nowy odcinek torowiska łączący pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości oraz nowe platformy przystankowe. Roboty budowlane zostały zakończone w styczniu 2021 roku, a ostatnie prace związane z nasadzeniem zieleni - w kwietniu br.

Zielony przystanek
Wiaty przystankowe na węźle w al. św. Jana Pawła II porasta pnącze, które ma za zadanie dać ochronę w upalne, letnie dni.
Wzdłuż tylnych ścian węzła przesiadkowego zostały zamontowane specjalne stelaże, po których pnie się winobluszcz pięciolistkowy 'KIRIGAMI'. System nawadniania zainstalowany na zielonym przystanku zapewnia roślinności dobre warunki do szybkiego wzrostu.
Zielony przystanek to konstrukcja, która ma mnóstwo zalet! Przyczynia się do przechwytywania wody opadowej, odciąża system kanalizacji deszczowej i łagodzi miejską wyspę ciepła, a dodatkowo stanowi bardzo atrakcyjny element przestrzeni miejskiej, który poprawia poziom ekologii miasta.


Zielone torowisko
Tory tramwajowe biegnące wśród traw tworzą tzw. zielone torowisko, które jest kolejnym elementem w przestrzeni miejskiej poprawiającym stan środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej, torowisko ogranicza drgania i hałas oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza. Jego rolą jest także zatrzymywanie wilgoci. Zielonych torowisk w Toruniu przybywa z każdą inwestycją realizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu w ramach projektów BiT-City II.


Nasadzenia
Zieleń miejska na terenach silnie zurbanizowanych to bardzo ważny element krajobrazu, dlatego dobór gatunków drzew i krzewów nie może być przypadkowy, a zaproponowane nasadzenia muszą dobrze znosić warunki miejskie.
W ramach projektu  wybrane zostały odmiany drzew i krzewów odporne na suszę, zanieczyszczenia powietrza i inne niekorzystne warunki atmosferyczne, np. lipa drobnolistna, klon czerwony czy jarząb mączny.  Efektowną ozdobą są liczne nasadzenia i aranżacje w formie skalników, które znajdują się m.in. plac Artylerii czy na skrzyżowaniu al. św. Jana Pawła II z ul. Chopina. Jadąc al. św. Jana Pawła II widać uporządkowaną, estetyczną przestrzeń, która z dnia na dzień zazielenia się jeszcze bardziej.

PROJEKT W LICZBACH

  • Długość nowego torowiska tramwajowego (od pl. Artylerii Polskiej do Pl. NOT) – 953,30 mtp
  • Długość zmodernizowanego torowiska tramwajowego – 1 733,70 mtp
  • Długość zielonego torowiska w ul. Chopina – 188,20 mtp
  • Długość zielonego torowiska w ul. Kraszewskiego – 162,20 mtp
  • Długość nowej i zmodernizowanej sieci trakcyjnej - 2 687,00 mtp
  • Długość wybudowanych ekranów akustycznych – 133 mb
  • Wymiary peronu przesiadkowego - al. św. Jana Pawła II:
    - długość wiaty - 73,90 m - 2 szt.,

- szerokość wiaty – 4,35 m;
- liczba przęseł wiaty - 45 szt.

  • liczba nasadzonych drzew – 164 szt.;
  • liczba nowych krzewów - 6 641 szt;
  • Długość ścieżek rowerowych 1,04 km.