Aktualności

Nowa odsłona placu Rapackiego w Toruniu

Plac Rapackiego w Toruniu i jego okolice zyskały nowoczesne oblicze. Powstał tu zintegrowany węzeł przesiadkowy, który połączył transport autobusowy z tramwajowym.

 

Plac Mariana Rapackiego, położony w centrum Torunia, jest jednym z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie miasta. Sąsiedztwo mostu drogowego im. J. Piłsudskiego oraz toruńskiej starówki sprawiają, że ruch kołowy i pieszy jest tu bardzo intensywny. Jego płynność utrudniał zły stan techniczny nawierzchni drogowych oraz torowisk, stąd decyzja o realizacji projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Inwestycja była współfinansowana ze środków EFRR w ramach Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Prace budowlane rozpoczęły się w maju 2019 roku, a ich zakres objął przebudowę istniejących torowisk tramwajowych, zlokalizowanych wzdłuż kilku ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwona Droga. Powstał także nowy odcinek torowiska, łączący pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości oraz nowe platformy przystankowe. Roboty budowlane zostały zakończone w styczniu 2021 roku, a ostatnie prace związane z nasadzeniem zieleni w kwietniu.

 

Podróżujący komunikacją miejską mogą już kupować bilety w biletomatach, które zostały zainstalowane na obu platformach węzła przesiadkowego. Płatności można dokonywać  zarówno w formie gotówkowej, jak i bezgotówkowej. Są to pierwsze biletomaty w Toruniu.  Na węźle pojawiły się także poidełka z wodą pitną.

 

 

NOWE ZAGOSPODAROWANIE ZIELENI

 

Zielony przystanek

Wiaty przystankowe na węźle w al. św. Jana Pawła II porasta pnącze, które ma za zadanie dać ochronę w upalne, letnie dni. Wzdłuż tylnych ścian węzła przesiadkowego zostały zamontowane specjalne stelaże, po których pnie się winobluszcz pięciolistkowy 'KIRIGAMI'. System nawadniania zainstalowany na zielonym przystanku zapewnia roślinności dobre warunki do szybkiego wzrostu.

 

Zielony przystanek to konstrukcja, która ma mnóstwo zalet! Przyczynia się do przechwytywania wody opadowej, odciąża system kanalizacji deszczowej i łagodzi miejską wyspę ciepła, a dodatkowo stanowi bardzo atrakcyjny element przestrzeni miejskiej, który poprawia poziom ekologii miasta.

 

Zielone torowisko

Tory tramwajowe biegnące wśród traw tworzą tzw. zielone torowisko, które jest kolejnym elementem w przestrzeni miejskiej poprawiającym stan środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej, torowisko ogranicza drgania i hałas oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza. Jego rolą jest także zatrzymywanie wilgoci. Zielonych torowisk w Toruniu przybywa z każdą inwestycją realizowaną przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu w ramach projektów BiT-City II.

 

Nasadzenia

Zieleń miejska na terenach silnie zurbanizowanych to bardzo ważny element krajobrazu, dlatego dobór gatunków drzew i krzewów nie może być przypadkowy, a zaproponowane nasadzenia muszą dobrze znosić warunki miejskie.

 

W ramach projektu  wybrane zostały odmiany drzew i krzewów odporne na suszę, zanieczyszczenia powietrza i inne niekorzystne warunki atmosferyczne, np. lipa drobnolistna, klon czerwony czy jarząb mączny.  Efektowną ozdobą są liczne nasadzenia i aranżacje w formie skalników, które znajdują się m.in. plac Artylerii czy na skrzyżowaniu al. św. Jana Pawła II z ul. Chopina. Jadąc al. św. Jana Pawła II widać uporządkowaną, estetyczną przestrzeń, która z dnia na dzień zazielenia się jeszcze bardziej.

 

PROJEKT W LICZBACH

  • Długość nowego torowiska tramwajowego (od pl. Artylerii Polskiej do Pl. NOT) – 953,30 mtp;
  • Długość zmodernizowanego torowiska tramwajowego – 1 733,70 mtp;
  • Długość zielonego torowiska w ul. Chopina – 188,20 mtp;
  • Długość zielonego torowiska w ul. Kraszewskiego – 162,20 mtp;
  • Długość nowej i zmodernizowanej sieci trakcyjnej - 2 687,00 mtp;
  • Długość wybudowanych ekranów akustycznych – 133 mb ;
  • Wymiary peronu przesiadkowego - al. św. Jana Pawła II:
    - długość wiaty - 73,90 m - 2 szt.;

- szerokość wiaty – 4,35 m;

- ilość przęseł wiaty - 45 szt.

  • Ilość nasadzonych drzew – 164 szt.;
  • Ilość nowych krzewów - 22 728 szt.;
  • Powierzchnia traw ozdobnych - 356 m²;
  • Długość ścieżek rowerowych -1,04 km.