Ruszamy po majówce
8 maja 2019 r. ruszą prace budowlane w rejonie pl. Rapackiego. By mógł powstać nowoczesny, zintegrowany węzeł przesiadkowy, pas tramwajowo-autobusowy, nowe drogi, chodniki, ścieżki rowerowe i łącznik torowy, nie da się uniknąć utrudnień w ruchu, a co za tym idzie - zmian w komunikacji miejskiej. Co nas czeka w czasie robót?
- Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. Przebudowa nawierzchni drogowych i torowiska jest tam konieczna z uwagi na ich niezadowalający stan. Stąd nasze starania, by ten stan zmienić. Zrobimy to przy współudziale środków unijnych – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych bus pasów. Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże po ich zakończeniu mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
Plac Rapackiego zyska nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Inwestycja obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie modernizowanych torowisk.
Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Generalnym wykonawcą jest wyłonione w przetargu polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robót budowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.
Prace budowlane zostaną podzielone na etapy:
I etap – ul. Chopina i Wały gen. Sikorskiego
II etap – al. św. Jana Pawła II
III etap – pl. Niepodległości
Przed nami I etap prac, które będą się toczyły od 8 maja do końca lipca 2019 r.
15 lutego br. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (tzw. ZRID) dla tego etapu (ul. Chopina i Wały gen. Sikorskiego). 17 kwietnia br. ZRID został wydany. 29 kwietnia nastąpi przekazanie placu budowy i wykonawca będzie mógł ruszyć z pracami w terenie.
- Roboty budowlane rozpoczną się 8 maja, tak, by nie powodować utrudnień podczas długiego, majowego weekendu, kiedy to do Torunia zjeżdża dużo turystów – wyjaśnia Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki. - Nie bez znaczenia jest też fakt, że 6 maja rozpoczynają się matury, więc maturzyści będą mieli dwa dni, by zapoznać się z nową organizacją ruchu i komunikacji miejskiej, i wybrać najdogodniejszą drogę dotarcia na pozostałe egzaminy.
- Prace ruszą w dwóch punktach: na ul. Chopina (na odcinku od skrzyżowania z al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II) i Wały gen. Sikorskiego (na odcinku od pl. Teatralnego do al. św. Jana Pawła II). Będą polegały na rozbiórkach nawierzchni bitumicznej jezdni (frezowania) oraz jej podbudowy i na rozbiórce istniejącego torowiska tramwajowego. Następnie rozpoczną się roboty związane z przebudową sieci podziemnych – wylicza Wojciech Kulpiński, kierownik budowy z ramienia Balzola Polska.
Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Nastąpi to 8 maja br. o godz. 9.00, po porannym szczycie komunikacyjnym.
Na Wałach gen. Sikorskiego, na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego, ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służb miejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach co wcześniej ruch prowadzony jezdnią południową.
Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicą Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego.
- W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po istniejącej jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu torowisko – mówi dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMT Marcin Kowallek. - Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina.
W czasie prowadzenia robót, z powodu zmian w organizacji ruchu, inaczej będzie funkcjonowała komunikacja miejska.
Autobusy
Od 8 maja br. od godz. 9.00 dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego zostanie wyznaczony objazd.
Autobusy linii nr 10,12,14,20,22,27,32 będą omijać al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Jana Pawła II.
Autobusy będą się zatrzymywać na przystanku „Odrodzenia” przy Cinema City.
Linie nocne nr 01 i 03 będą się zatrzymywać przy CKK Jordanki.
Tramwaje
Od 9 maja br. od godz. 4:30 ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od ul. Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany.
Na odcinku ul. Odrodzenia – ul. Reja zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 15 - 20 min.
Trasa linii będzie przebiegać następująco: ul. Odrodzenia – ul. Czerwona Droga – ul. Mickiewicza – ul. Sienkiewicza – ul. Broniewskiego – ul. Reja – ul. Bydgoska – pl. Rapackiego – al. Solidarności – ul. Odrodzenia.
Nie będą kursowały tramwaje linii nr 3 i 4.
Zmieni się trasa przejazdu linii nr 5 – objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską, a z pętli Motoarena przez ul. Reja – ul. Bydgoską – ul. Sienkiewicza.
Tramwaje nocne linii 3N pojadą objazdem przez ul. Uniwersytecką – Wały gen. Sikorskiego – al. Solidarności - ul. Kraszewskiego – ul. Bema. Trasa będzie skrócona do pętli Wschodnia.
Zwiększy się częstotliwości kursów linii nr 2 - z 10 min. do 8 min.
Linie nr 1 i 2 na odcinku wspólnym będą kursowały przemiennie (co 4 min.).
Nastąpi korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5
Co nas czeka w kolejnych etapach?
Etap II
Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 - kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 - kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.
Etap III
Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.
Kompleksowa informacja nt. utrudnień i zmian w komunikacji miejskiej w I etapie prac znajdzie się na stronie internetowej Miejskiego Zakładu Komunikacji i Urzędu Miasta Torunia, na podstronie projektu pod adresem: https://bitcity2.mzk-torun.pl/ oraz na facebooku MZK.
Ponadto wśród mieszkańców Torunia, przedsiębiorców i instytucji znajdujących się w rejonie robót kolportowane będą ulotki informujące o zmianach i o tym, jak najłatwiej poruszać się w obrębie prac. Informacje takie znajdą się również na plakatach i monitorach w pojazdach komunikacji miejskiej.
O zmianach w organizacji ruchu i w komunikacji miejskiej w poszczególnych etapach będziemy informować na bieżąco.