Aktualności

Zmiany w rejonie pl. Rapackiego

Ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym, pasem tramwajowo-autobusowym, z nowymi drogami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i oświetleniem oraz z nowym łącznikiem torowym – tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice. Co nas czeka w czasie robót?

27.02.2019 r. odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawione zostały zmiany w organizacji ruchu drogowym w okresie realizacji projektu.



Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. To m.in. tam integrują się środki komunikacji miejskiej. Plac zyska nowe oblicze w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Prace ruszą tej wiosny.

- Inwestycja obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.- W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych bus pasów.

Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2020 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.

Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Generalnym wykonawcą jest wyłonione w przetargu polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robót budowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.

Zasadnicze roboty budowlane planuje się od kwietnia 2019 r. do lipca 2020 r. Wszystkie terminy uzależnione są od uzyskania stosownych zezwoleń (ZRID).

Etap I
- Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Prace planowane są w terminie kwiecień – lipiec 2019 r. – mówi Zastępca Prezesa ds. Techniczno-Eksploatacyjnych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu sp. z o.o. Piotr Rama. - Na  Wałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służb miejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach co wcześniej ruch prowadzony jezdnią południową.

Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicą Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego.

- W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu  torowisko – dodaje Piotr Rama.- Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina.

Etap II
Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 - kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 - kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.

Etap III
Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowałybudowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.

Prezentacja nt. prac realizowanych przez MZK w rejonie pl. Rapackiego oraz zmian w organizacji ruchu


W czasie prowadzenia robót, z powodu zmian w organizacji ruchu, inaczej będzie funkcjonowała komunikacja miejska.

ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - II kwartał 2019 r. – IV kwartał 2019 r.
Ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany.
Nastąpi:

  1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4.
  2. Zmiana trasy linii nr 5 - objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską. Z Motoareny ul. Reja – Bydgoską – Sienkiewicza.
  3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 min.  do 8 minut.
  4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.)
  5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.

Komunikacja zastępcza
Na odcinku Odrodzenia – Reja wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 20 minut.
Trasa linii będzie przebiegać następująco: Odrodzenia – Czerwona Droga – Mickiewicza – Sienkiewicza – Broniewskiego – Reja – Bydgoska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Odrodzenia.

ZMIANY W KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ - II kwartał 2019 r. – III kwartał 2019 r.
Dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego wyznaczony zostanie objazd.

  1. Autobusy linii nr 10, 12, 14, 22, 27, 32, 38 i nocne 01 i 03  omijać będą al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Św. Jana Pawła II.
  2. Autobusy zatrzymywać się będą na ul. Czerwona Droga (za al. Solidarności).

Dodatkowa linia autobusowa na lewobrzeże
Na odcinku centrum – przystanek Letnia  wprowadzona zostanie dodatkowa linia autobusowa lub skorygowane trasy linii nr 32 i 38.  Autobusy kursować będą  z częstotliwością co ok. 20 – 30 minut. Decyzja o uruchomieniu linii zostanie podjęta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami w marcu br.

ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - IV kwartał 2019 r. – III kwartał 2020 r.
Ruch tramwajowy w ul. Kraszewskiego na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany.
Nastąpi:

  1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4.
  2. Zmiana trasy linii nr 1 - objazd przez pl. Rapackiego – ul. Bydgoską – Sienkiewicza (powrót przez ul. Reja).
  3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 do 8 minut.
  4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.).
  5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.

 

Prezentacja nt. organizacji komunikacji miejskiej na czas przebudowy układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego oraz rozbudowy i remontu mostu im. J. Piłsudskiego


Projekt „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II” w liczbach:

Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych– 1,25 km
Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
Długość wyznaczonych bus pasów – 0,55 km
Długość przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km

Dane finansowe:
Koszt całkowity projektu: 72 407 217,26 zł
Wydatki kwalifikowalne: 58 953 518,10 zł
Kwota dofinansowania: 36 808 082,10 zł (62,44%) 
Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Historia projektu
Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 3 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w regionie" Działanie 3.5 "Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna w ramach ZIT" Poddziałanie 3.5.2 "Zrównoważona mobilność miejska i promowanie strategii niskoemisyjnych w ramach ZIT". Beneficjentem jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.

Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony 21 kwietnia 2017 r., natomiast umowa o dofinansowanie została zawarta 30 czerwca 2017 r. Jeszcze przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, tj. 18.04.2017 r., został ogłoszony przetarg nieograniczony na roboty budowlane wraz z projektowaniem (inwestycja przeznaczona do realizacji w systemie „zaprojektuj i wybuduj”) dla projektu. Wybór oferty nastąpił 7.11.2017 roku. Zamawiający jako najkorzystniejszą wybrał ofertę złożoną przez konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones y Promociones Balzola S.A. Firma budowała m.in. Muzeum Guggenheima w Bilbao, hotele, szpitale oraz wiele inwestycji drogowych i tramwajowych, np. linię tramwajową w Bilbao czy układ drogowy w ul. Powstańców Śląskich w Warszawie wraz z budową trasy tramwajowej.