Podpisanie umowy z wykonawcą
Z nowym węzłem przesiadkowym w alei św. Jana Pawła II i łącznikiem, przebudowanym układem torowo-drogowym, nowymi chodnikami, drogami rowerowymi i oświetleniem – tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice. 23 stycznia 2018 roku podpisano umowę na realizację projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II”
- Kilka lat temu Toruń wkroczył w nową erę komunikacji miejskiej i konsekwentnie realizuje coraz to nowe zadania. Wybudowaliśmy nową linię na Bielany, zrewitalizowaliśmy dworzec Toruń Główny, przy Dworcu Miasto i w alei Solidarności powstały węzły przesiadkowe, po ulicach jeżdżą nowoczesne autobusy i tramwaje, mamy System Informacji Pasażerskiej, a za bilet możemy płacić za pomocą aplikacji mobilnych. Teraz przed nami kolejny projekt, który w znacznym stopniu zmieni komunikacyjne oblicze miasta – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Ale na tym nie koniec. Będziemy także realizować inne dofinansowane ze środków unijnych przedsięwzięcie, którego istotną częścią będzie budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar, a już za kilka miesięcy w mieście pojawi się 35 nowoczesnych autobusów, zaś w kolejnych latach sześć następnych i nowy tabor tramwajowy.
Projekt „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo – autobusowego w Toruniu – BiT-City II" obejmuje przebudowę jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu – plac Rapackiego, integrującego środki komunikacji miejskiej. Wpłynie to na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej i tramwajowej, co przełoży się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej oraz wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesie komfort podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.
Ze strony Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu umowę podpisał prezes spółki Zbigniew Wyszogrodzki i jego zastępca Piotr Rama, zaś ze strony wykonawcy Dyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem wyniesie 66.872.515,89 zł (brutto).
- Zakres projektu nie ogranicza się do placu Rapackiego, lecz jest znacznie szerszy. Obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. -Inwestycja będzie prowadzona w centralnym obszarze miasta i przy jej realizacji nie obejdzie się bez okresowych utrudnień w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2021 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej.
- Cieszę się, że będziemy realizować tak ważną dla Torunia inwestycję i mam nadzieję, że wszystko będzie przebiegało zgodnie z założeniami – powiedział przy podpisaniu umowy Dyrektor Generalny Balzola Andrzej Rogiński.
Dzięki realizacji projektu uzyskamy przestrzeń publiczną o wyższej jakości oraz wyższy poziom bezpieczeństwa dla pasażerów. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Aby obejrzeć zdjęcia z podpisania umowy przejdź do działu GALERIA.